Haf.My Story. Part 3 : The stage of a better present.

.....


September 22nd 2012 :

Alhamdulillah. Selesai sudah Pentas Akhir Pencarian Hero Remaja.
And I didn't win.
Tapi, Aku berjaya menempatkan diri didalam kelompok Top 12 dari Top 25 itu.
That was awesome enough for me!

So, what happened after that?

Selesai Pentas Akhir, aku berehat sebentar. catch up balik dengan my fam and friends. Was looking for new things in life and stuff. Just basically tryin' to get my life back on track.
I was so busy with Hero Remaja for 7 straight months! My life was basically nothing but Starbucks and Hero Remaja. I barely had time for anything else.
So, there I was, "bercuti"" for almost 2 months. Hampir semua offer aku dapat, aku tolak. sebab selalu keluar KL. Walaupun tak lah banyak mana tawaran yang datang masa itu. =D
And then something bad happened. Well, let's skip that part. =)

Selepas itu, aku mula terima tawaran semula.
Jujur, pada masa itu, I thought that it was gonna be really hard for me to get myself back in the business.
Yelah. dalam dunia sekarang. Semua pun model. Berlambak model facebook yang free (Yes, I'm cynical that way  =D ).
Ditambah pula dengan saingan dari 24 lagi finalists Hero Remaja yang sangat tekun dan kuat bekerja. Terasa diri ini sangat kerdil.
Tapi Alhamdulillah. Selepas offer pertama yang aku terima, aku terus terima lebih banyak tawaran. Setiap minggu aku terikat dengan jadual kerja yang makin padat dengan photoshoots.

Sehingga lah sekitar bulan November 2012. Rakan Hero aku, Nazrief, called me and asked if I was available the next morning. Sebab dia tengah shoot drama "Maskara", and they needed extras for the scenes in the gym.
So I said ok, because I really had nothing better to do the next morning. Selain dari tolong Naz, dan dapat sedikit duit poket. Dapatlah juga aku jumpa dan lepak dengan rakan-rakan Hero aku yang lain yang turut terlibat pada hari itu.

Ketika di set Maskara, agak lewat petang waktu itu (kami memulakan penggambaran pada awal pagi), Abang Nizam zakaria (pengarah) came up to me and said "I've been looking at you dari tadi. You tak datang ea masa budak-budak hero casting dekat KRU hari tu?"
and I said nope (sebab memang tak terfikir nak berlakon pun). and dia sambung, "Can you please go upstairs and change? pakai baju Coach Celebrity Fitness?". And I said "Yes". Bila turun, Abang Nizam sedang menyiapkan satu script tambahan, dialog yang dia buat untuk saya, bergandingan pula dengan Nasha Aziz, Anzalna Nazir dan Adrea Abdullah. FUHHH! NERVE-WRECKING!

Tapi aku sahut cabaran itu, and we shot the scene.
Selesai, abang Nizam cakap dekat aku, "You can act. Please send your profile to my assistant nanti".
and I was like, "Whoa".
Dan berbekalkan dengan kata-kata Abang Nizam yang yakin dengan aku tu. Aku pergi ke casting untuk drama baru di Filmscape, the very next day.
Beberapa hari kemudian, pihak Filmscape telefon aku semula untuk casting peringkat kedua.
And I went (to the 2nd stage casting). Pada sebelah petang nya, they called me back and this is what they said to me "Hafreez, kami nak offer awak role untuk drama terbaru kami."
And right in that moment, I realized that, this was gonna change my life, slowly.
And of course I said yes to the offer. Mencuba bidang baru and wanted to see where it'd take me to.
Kalau ada yang tertanya-tanya, Drama apakah itu yang mereka tawarkan? Well, that was "Tanah Merah". Yes. itulah drama pertama aku, Tanah Merah, yang kini rancak ditayangkan di NTV7. =)

Penggambaran untuk scenes aku bermula dari awal January 2013 untuk 2 bulan. Didalam kesibukan itu, sempat jugalah aku pergi ke satu lagi casting untuk drama baru, but I didn't get the role. Tetapi, hujung bulan 1, aku dapat panggilan dari pengarah drama itu, Bahri Uma, dia bertanya, jika aku ada kelapangan, kerana ada watak yang hendak ditawarkan, tidak lah besar, sekadar cameo sahaja. Tetapi siapa aku untuk menolak dan berkata tidak? I was really excited to work with him! and I said yes. Dan sebab pada masa itu, aku masih lagi dalam penggambaran drama "Tanah Merah", jadi jadual perlu disusun rapi. Kerana lokasi drama Tanah Merah di Melaka sepenuhnya. Manakala drama satu lagi ini, di Kuala Lumpur. but Alhamdulillah. Everything went well. I traveled by bus from KL to Malacca and back to Kuala Lumpur. It was very tiring. Imagine this, pernah beberapa kali terjadi, aku berada di KL disiang hari, pergi ke BTS untuk menaiki bus ke Melaka Sentral, dan menaiki taxi ke lokasi (drama Tanah Merah) dan shoot beberapa scenes disana sehingga pukul 4,5 ptg. Selepas selesai, terus naik taxi dan ke Melaka Sentral semula, naik bus ke Kuala Lumpur semula, dan naik train ke lokasi drama satu lagi, shoot beberapa scenes sehingga lewat malam. Tapi aku puas. Sebab aku bekerja dengan nama-nama besar dalam industri dan bekerja dengan orang yang hebat-hebat. Aku dapat belajar banyak perkara.

dan kalau anda tertanya drama apa satu lagi itu. Itulah dia drama "Kisah Cinta" yang kini sedang ditayangkan di TV3, slot Lestary. =)

Beberapa minggu sebelum aku tamat penggambaran untuk drama "Tanah Merah", aku terima panggilan dari pihak Filmscape, menawarkan aku watak utama dalam drama bersiri terbaru mereka, Puteri Malam.
Alhamdulillah. Macam mimpi pun ada. Rezeki aku murah. Dan selepas tamat sepenuhnya penggambaran "Tanah Merah". Aku terima panggilan dari Filmscape lagi, menawarkan aku untuk berlakon didalam telemovie terbaru mereka, "Berkalung Rahmah". yang sudah ditayangkan pada Hari Ibu lepas di Astro Oasis. Alhamdulillah, feedback yang diterima sangat positif dan menggembirakan. Penggambaran untuk
telemovie "Berkalung Rahmah" dan drama "Puteri Malam" dijalankan serentak. Nasib baik dari satu production. Jadi mereka lah yang susun jadual aku dengan rapi (thanks Rachel and Sofea =) ).
Alhamdulillah. Semua berjalan dengan lancar.

dan kami baru tamat penggambaran untuk "Puteri Malam" sekitar 3 minggu lepas.
Dan Aku pernah cakap kepada pihak media ketika aku diajukan soalan tentang impian aku didalam bidang ini dan dengan siapa aku mahu bekerja.
Pantas aku jawab, kalau produksi, I'd really love to work with Filmscape (Alhamdulillah. mula-mula dah dapat. =D) and Redfilms.
dan kalau pengarah, semestinya nama-nama seperti, Khabir Bhatia, Bernard Chauly, Osman Ali dan Erma Fatima antaranya.

sekitar dua minggu lepas, Filmscape telah meminta saya untuk datang membuat taping (video) untuk dihantar ke client mereka, untuk iklan. Selang beberapa hari, I was told that I got the main role. and Khabir Bhatia was going to direct it! and again, "Whoa"!

Alhamdulillah. Penggambaran dilakukan minggu lepas, it went really well. and what was it like to work with mr.Khabir? frickin' awesome! He was really great and helpful!


And now, usia karier aku sebagai pelakon pula baru mencecah 5 bulan. hampir ke 6 bulan.
I've been really busy with shootings, road tour, events and stuff.
Jadi, setelah berpenat lelah dan bertungkus lumus bekerja. I'm ecstatic and looking forward to where all these projects are gonna lead me to.
I'm psyched for June and July.
Drama-drama aku ditayangkan serentak.
Tanah Merah (NTV7), Kisah Cinta (TV3) dan Puteri Malam (TV9).
dan 3 iklan akan akan mula ditayangkan juga.

And I'm honestly very nervous and excited at the same time, untuk dapat feedback dari projek-projek tu.
Hopefully semuanya baik-baik sahaja.
Aku budak baru belajar, harap segala kekurangan, dapat dimaafkan =)


And for you to understand what I'm trying to tell you from this story of mine. You're gonna have to read the 1st and the 2nd part too.
You'll get my message
it's "The stage of a better present"

My journey from December 2012-May 2013

(Photoshoots for Remaja magazine, Hijabista & Metamorphosis by Khalik Mustafa's)
(Photoshoots for Aimanness Harun, Kosmo and articles from newspapers and magazines)
(Tanah Merah road tour and the launching of Kisah Cinta)

(Behind the scenes of Puteri Malam, Berkalung Rahmah and Social War)

   
(Behind the scenes, the launching of and promo for Tanah Merah)
(Behind the scenes of ASNB)

And I want to truly thank you guys, profusely. Untuk semua sokongan dan dorongan positif.
Thanks for everything. Thank you very much. =)

by H.A


Comments

Azean Azman said…
salam..
bukan saja ada bakat berlakon, modeling.. kamu juga ada bakat menulis . sekian komen dari saya :)
Azean Azman said…
salam..
bukan saja ada bakat berlakon, modeling.. kamu juga ada bakat menulis . sekian komen dari saya :)
salam adam, dari dulu i tengok sejak u masuk project x dari annaseaksy, dari situ i tengok berkembang sedikit demi seidkit, apa yg twin nampak dari adam ialah adam tak benti usaha untuk pergi lebih jauh, kitaorg dekat sini doakan perjalanan adam serta impian dapat tercapai sejauh yang adam inginkan..baca blog adam sedikit sebanyak memberi inpisrasi dekat diri untuk usaha apa yg kita inginkan..good luck adam, btw setuju dgn Una,Adam ada bakat menulis juga..haha..
assalamualsikum bro, we all akn terus support bro .. bro aku ikuti perkembangan bro sejak join projek X until now.. teruskn bro.. jika niat kita baik maka Allah akan merestui
Positive Life said…
Thanks ida & iena. You guys hv been really supportive frm my day 1. Terima kasih utk doa2 juga. Much much much appreciated :)
Positive Life said…
Waalaikumusalam. Thanks bro. Much appreciated for all the support. Terima kasih :)
Positive Life said…
Hey. Thanks. Very much :)
hai adam. 1st time kitorang tengok adam masa cerita puteri malam. pastu sy kata kat kwn, eh muka dia ni mcm nazim othman la kan...kwn sy cakap, adik dia kot...haha. start dari situ, kami tak tinggal puteri malam. teruskan menulis. lelaki yg menulis nampak handsome. hakhak.
Positive Life said…
Hahaha. Tak lah. Saya tak ada apa2 kaitan pun dgn nazim othman. But he's one of the actor I look up to. Sgt berbakat dia tu. :) and thanks for watchng. Keep watchng till the very last episod ok. Much2 appreciated for your support :)
Unknown said…
adam mmg power sbb dapat menaikkan nama dgn cepat dan paling penting utk berjaya, appreciate fans adam, semua tu aset adam utk berjaya. lagi satu nk comment, adam saya happyyyy sgt2 sbb adam tak sombong,, XD haha, cannot tell you how excited I am.. XD
Positive Life said…
Tak tahulah saya. Saya cuma pegang pada satu prinsip shj : Disiplin. Saya tak tahu lah kalau org dh terima saya dlm bidang ni atau sedang mendaki puncak kejayaan. Yg saya tahu, kalau kita terus kuat bekerja dan percaya pada diri dan jaga disiplin. Kita boleh sampai ke situ. Dan saya tak rasa saya perlu sombong dgn org. Siapalah saya kn? Manusia biasa yg kerja dlm bidang yg menjadi perhatian ramai. Tapi tu tak mengubah saya dari manusia biasa juga :) akhir sekali, saya nk ucapkan terima kasih byk2 cik fatima. :)
hypersyaza said…
this is my second time here. the last time was last year. and a lot have happened! Yay! I'm really happy for you. You have achieved a lot ;)
Positive Life said…
Alhamdulillah. Thanks a bunch :)
Unknown said…
Bilau nak update blog lagi bang...sibuk much?
Unknown said…
serius la. susah nak cari orang macam ni. semua boleh. sampai kan blog tk tinggl. congrates! semoga lebih suksees selalu.
Unknown said…
Alhamdulillah. Ni la namanya rezeki Allah. Kita sebagai umat Islam patut bersyukur. Rezeki yang Allah bagi kat kita bersesuaian dengan kita. Yang penting kita berusaha. Lepas berusaha,, doa and tawakal. Kalau tak berjaya,,, maknanya apa yang kita minta bukan rezeki kita. Allah tau apa yang terbaik untuk kita. Btw,, saya pun teringin nak jadi pelakon. Hehe ツ
nienajaafar said…
good luck dan good job. semuga berjaya dunia dan akhirat. bila berlakon, body language kasi natural dan santai. jgn too much makeup baru nampak muka macho

Popular Posts