Imperfection

PERHATIAN,
POST INI DIBUAT PADA PERTENGAHAN TAHUN 2016.
AND IT'S BEEN IN MY DRAFT EVER SINCE BECAUSE I WASN'T SURE IF IT'S THE RIGHT TO THING TO DO. BUT (I) DECIDED TO PUBLISH IT TODAY BECAUSE I'VE DECIDED TO CARE LESS (ABOUT) WHAT NEGATIVE PEOPLE HAVE TO SAY
AND CHOSE TO CARE (ABOUT)  WHAT POSITIVE PEOPLE MIGHT BENEFIT FROM THIS ENTRY. HAPPY READING!

_________________________________________________________________________________

So, I've stopped writing for quite a while now.
Agak sibuk 'juggle' benda-benda yang kita panggil "hidup, biasalah".

I kinda think that I need to slow things down a bit.
Sepanjang hampir 3 tahun karier aku sebagai pelakon. Aku boleh katakan dengan rendah dirinya, Allah permudahkan laluan aku.
Alhamdullillah.

Aku rasa sangat senang dengan perjalanan karier aku yang semakin selesa dari masa ke semasa. Up until kisah "Hafreez Trauma Jerawat Batu" menjadi bualan ramai.

Like what!?

Jangan kata umum, aku sendiri yang baca ni pun terkejut.

Get this right. Aku tak kecil hati pun dengan apa yang umum pertikaikan. Sebab, kalau aku jadi orang luar pun, I'd probably find it rubbish too.
Banyak lagi benda yang boleh jadi news untuk diletakkan di muka hadapan akhbar.

Cuma benda yang Aku rasa tak masuk akal bila umum (kebanyakan) cepat melatah. Tanpa membaca isi. Terus menghukum.
But I guess that's normal.
Manusia sekarang lebih terbuka menerima orang menghukum orang tanpa usul periksa, daripada kisah jerawat batu di muka hadapan akhbar.
Menarik kan hidup kita manusia ni?
Negative.


I'm not here to explain myself. I did that already on my official Instagram.

I'm here to tell you guys what happened after that.

Cyber bullying.

Macam aku cakap tadi.
Manusia ni suka menghukum. Terlalu cepat menghukum.
Maka Twitter dan Instagram aku pun dihujani dengan "thoughts" dari mereka-mereka yang sememangnya cukup yakin dengan kesempurnaan diri mereka.
Di jadikan bahan lawak, caci, hina, kutuk, segalanya lengkap lah.
Tak apa. Dah nama pung "mamat trauma jerawat batu". Hati pung macam batu lah.

Waktu tu pula kebetulan tengah cuti, baru habis teater dan dalam persediaan untuk masuk shooting lain.
Jadi, sekali sekala goyang kaki dekat rumah sambil dapat pahala free kan. Why not?


Tahun lepas aku decided untuk be real pada mata umum.
Aku shoot drama Tersuka Tanpa Sengaja.
Aku mengalami alahan pada kulit disebabkan bedak yang digunakan make-up artis (bukan salah dia. bedak tu yang memang tak kena dengan kulit aku. Orang lain okay sahaja). Maka start lah muncul balik jerawat-jerawat pada muka aku.
Konon sebab nak bagi nampak muka aku bersih dalam TV, maka berniatlah make-up artis ni untuk menutup segala cela di muka aku dengan bahan-bahan make-up dia. Pesan aku dekat dia masa tu cuma satu ; "Tak payah. Biarkan.".
"Tapi ni untuk siaran HD. Nanti nampak jelas semua (cela) ni." sambung si make up artis ini tadi. "It's OK. Biarkan. Biar orang tahu, pelakon pun tak lah perfect keadaannya" tegas aku pula.

Pergh! Rasa macam baca novel tak?

Long story short.

Apa yang anda lihat di TV. Bukan sebab make-up artis tak pandai buat kerja or production tak jaga.
Tapi sebab mereka hormat aku sebagai manusia biasa yang bekerja sebagai pelakon, ada mesej yang hendak dihantar kepada masyarakat diluar sana.

Tapi aku tak lah bermalas-malasan tak buat apa untuk perbaiki appearance ini. Aku cuba jaga sebaik mungkin. Sebab sedar bahawa production pun nak hasil yang cantik-cantik untuk products (drama/film) keluaran mereka.

I was lucky, sebab producers drama berkenaan faham mesej yang hendak aku sampaikan kepada masyarakat. Kita terlalu disajikan dengan "kesempurnaan" dan "kecantikan" didalam TV & Magazines. Secara tak langsung, kita mendidik masyarakat apa itu definasi "sempurna" dan "cantik".
sampaikan bila orang ada flaws dekat luar, kita rasa mereka tak "sempurna" dan "cantik".
Sebab tu bila orang ada kekurangan, mereka dihina, caci dan sebagainya.

Kenyataannya, tak semua manusia ni dilahirkan sempurna secara fizikal nya.

What I wanted to do was, to teach, at least, my community (HHFC), that it's okay not to be okay or perfect. I want them to appreciate people with flaws. Sebab kebanyakan manusia tak sempurna ni lah yang paling baik kau boleh jumpa. Sebab mereka sedar diri. kekurangan mereka.
tapi untuk mereka yang ada kekurangan ni pula. Jangan pernah rasa diri itu kurang dari mereka yang sempurna (physically). Kamu boleh makan sendiri, pakai baju sendiri, melihat, bercakap, berjalan, berfikir, bekerja dan sebagainya sendiri, then, Kamu juga sebenarnya Sempurna.

Pada Abe, kesempurnaan dan kecantikan datangnya dari peribadi seseorang. How YOU carry yourself.
Beradab, sopan, positif.

Abe sendiri tengah belajar untuk menjadi seorang yang sentiasa beradab dan positif.
tapi bukan senang. Susah sebenarnya untuk sentiasa tersenyum bila orang sentiasa menumbuk dinding hati kau.

Sebab tu, sesiapa yang naturally seorang yang bersopan dan sentiasa positif. Pada mata Abe. Dia sempurna dan cantik. Sebab dengan sikap macam itu lah. mereka sentiasa disenangi dimana-mana.

To end this entry. I'd like to say something.
"Try to look beyond physical"

Kenal. faham. hargai.
Keunikan masing-masing.


May God bless us all.

Think Positive, Be Positive and Stay Positive.


Sincerely,
Abe mu,
Hafreez Adam




Comments

Anonymous said…
Thank you abe , really inspired me to love myself more��
Unknown said…
Assalamualaikum,wowww..memang patut pun abe post ni..dapat menyedarkn org diluar sna yg kecantikan dalaman lg penting dari kecantikan luaran..Msyrkt skrg cpt sngt melatah..mcm la ada manusia yg selayak2nya sempurna didunia..Post abe ni memng bermanfaat bg mnyedarkan org diluar sna yg selalu kurang keyakinan diri..Apapun,semoga karier abe semakin maju dan dimurahkan rezeki..Terima kasih kerana memberi inspirasi buat diri ini.
Anonymous said…
����..its very motivated
Anonymous said…
Serius bila baca ni bole naikkn semangat dlm diri blik..sbb smpai hri ni teringat ade org dtg bertanya tapi bila tau gemuk+tk berapa cntik terus ckp saya tk suka bakal isteri saya gemuk klu bole saya nk bakal isteri saya kurus..smpai skrg rasa down sngt...trpikir salah ke jadi org gemuk...sori terbebel pulk...����
Anonymous said…
Actually it is motivating. Ive been trying to get that flawless skin and everything. But then its because of the entertainment industry yang potrays that you need to have flawless skin then baru boleh jadi pelakon makes me realize that this stigma was build up by the industry. Hence,kita dah terbiasa and kita dah terbiasa dengan this mindset.
David Wyne said…
really nice to see such and information which you are sharing at very good rate. loved to come back to your website on regular basics. Keep on going with the speed in which you are going you are going to be a brand one day
aslo write some good quality content on domestic spy drones Really love to come back to your website. Keep it up

Popular Posts