Haf.My Story. Part 2 : The Beginning


My mom pernah cakap, "Susah jadi senang. Orang senang, tak selamanya senang. Orang susah, tak selamanya susah."
Hidup ini kan ibarat roda. kadang kita diatas. kadang kita dibawah. Bila di bawah. Jangan berhenti berusaha. Bila diatas. Jangan pula kita leka. "Terbaik" tak akan datang tanpa kenal "Payah". 

Ramai bertanya. How you started (as a model)?

Aku boleh jawab yang aku "bertuah". Mencuba nasib atas suruhan kawan. 
She went to my (facebook) wall and posted (something like) this ;
"Abang gagah! Hantar gambar abang gagah dekat Annas Easkey Photography! Dia tengah buat competition untuk cari model! called "Project X by AnnasEaskey"

and I was reluctant. Macam pernah cakap. Saya tak yakin pun. Tak rasa diri layak pun. But she insisted on me having my pictures sent to him (AnnasEaskey).
And so I thought to myself ; "Why not?"
I should just give it a shot. I really have nothing to lose, do I?
And so I did. I sent my pictures to him. And not so long after that, I received a message from AnnasEaskey, Sayin' that I got through to the next round. and frankly typing (not speaking. =P ), Aku terkejut!

But still, I didn't aim high nor far. Just went with the flow. So, I got through the 2nd round, and 3rd and before I knew how far I've gone. I was already on the list of top 5.

Persaingan agak hebat. Saingan saya bukan calang-calang. Jaslin Puasa (Finalis Hero Remaja 2007/08) antara yang memberi saingan yang sangat hebat! and the votes. the votes were crazy. Macam tak percaya pun yang ada orang vote untuk aku. hahaha.

Malam raya kedua 2011, aku terima berita gembira. Abang AnnasEaskey personally called me. Dan beritahu aku, aku menjuarai kategori lelaki (Male/Homme) untuk musim pertama Project X by AnnasEaskey.

Ok, need I to tell you how excited and happy I was? You probably have got that figured out pun kan?

Keputusan rasmi diumumkan di official facebook AnnasEaskey Photography. And I told my mom about it. And she was really happy for me.

Mungkin memang dah tertulis rezeki aku disitu. Selepas kemenangan aku diumum. aku dapat banyak tawaran.
Tapi semestinya, tak semua aku dapat buat.

Hidup aku berubah secara perlahan-lahan. Dari hampir setiap segi. Ianya berbeza.


But I was really excited about gettin' myself booked for two different designers for MASiF 2011.
In my first year of doing this (modelling), to be able to do a big event like that was such an honor for me. And that, indeed, was my first catwalk on a runway. Perasaan itu memang bercampur-baur lah.

And in my first year. I get to do MASiF, tv commercials, a music video, Photoshoots for magazines, etc.
Alhamdulillah.

Selepas Project X by Annas Easkey. Aku disuruh untuk menghantar borang kepada majalah Remaja pula, untuk Pencarian Hero Remaja 2011/12. Sama dengan apa yang aku rasakan dulu, tak yakin. tapi berbekal kan dengan pengalaman dulu juga lah, aku membuat keputusan untuk menghantar borang itu juga.

Pada 5 Januari 2012.
Aku dipanggil oleh pihak remaja untuk menghadirkan diri untuk sesi interview top 80 Pencarian Hero Remaja 2011/12.

And I went there and tried my hardest to just be my frickin' self.
Aku ingat lagi, semasa di temuramah, Aku gemuruh gila. Dan sebab aku sedar yang aku menggigil. Aku sempat minta maaf kepada Kak Linda (Editor Remaja) dan beberapa juri yang lain.
"Sorry lah saya menggigil ni. Nervous.". hahaha.

Keluar dari bilik temuramah. Jujur menaip, Aku tak rasa saya akan masuk top 25 itu. Sebab aku rasa aku failed to impress them juries.


Tetapi, dalam awal bulan Februari, aku dapat panggilan dari pihak Remaja. Ini apa yang kakak itu cakap "Tahniah. Awak berjaya tersenarai di dalam Top 25 Pencarian Hero Remaja."

UN.BE.LIEVE.ABLE.

Sejak awal March, Aku berhenti buat modeling sebab terikat dengan kontrak bersama pihak Remaja dan Karangkraf. Tapi aku puas. Sebab macam-macam aku belajar dengan mereka. Bermacam aktiviti yang dijalankan untuk mempersiapkan kami untuk berhadapan dengan dunia hiburan yang sebenar.

Alhamdulillah.

And now, 4 days from now.
I am just 4 days away from our final show, Pentas Akhir Pencarian Hero Remaja 2011/12.
I am hoping nothing but the best. Not just for me, but my fellow heroes.
I don't know what God has in store for me. for my future. But I'm sure, if I keep doing what I'm doing best, Aku boleh warnakan dan corakkan kain putih hidup aku ini dengan banyak perkara dan kejadian yang menarik.
Whether I choose to pursue this or something else pun.

Mungkin ramai tak perasan. Isi cerita ini. Tapi, ketahuilah, orang lain boleh menasihati, menyuruh dan menggalak kan kita untuk mengubah kehidupan kita. Tetapi, kita, diri kita sendiri kalau tidak "bergerak". Kita tidak akan kemana.

I do wonder sometimes, If I didn't send my pictures to AnnasEaskey. and to Remaja as well. Where would I be standing at today. right now.  ??
Sebab aku tak percaya aku boleh pergi jauh. Tapi sebab fikir kan "I've got nothing to lose if I try". aku cuba. dan Alhamdulillah. Look at where it has taken me to now.

Kita pilih kehidupan macam mana yang kita nak.
The power, is in our hands.


For me, it started with only "Why Not".
That small, simple step that you take might change your whole life.
so, "Why not?"






















"I don't want to be famous. not that one. 
I just want to be an inspiration. To those who needs one." 


by H.A

Comments

nice entry Adam, penutup entry pun terbaik. Iena & Ida doakan Adaman terus sukses dan maju jaya. Kitaorng yakin yg Adam mmg boleh pergi jauh. Mana tahu boleh jadi sehebat Aaron Aziz nanti? :)
Positive Life said…
Thanks Ida and Iena! amin! terima kasih kerana mendoakan yg terbaik dan sentiasa menyokong dan membantu. I will always remember =)
sz said…
u r really inspiring me.. T_T
Unknown said…
Just a question.Apa jadi dengan adam punya pimples?how you treat it?dan mcm mana terasa nk berubah?😄anyway,an inspiring story

Popular Posts